lørdag den 22. oktober 2011

Min mand kan! Noget om at redde liv med skæg

Det her er et lidt langt indlæg, men det er weekend, så måske har du mere tid til at læse det nu, end i hverdagen? Desuden kan du være med til at redde liv, hvis du læser med til sidste punktum.
Det håber jeg, at du vil.

Jeg starter lige et lidt andet sted: Der er kommet et nyt fjollet konceptprogram på tv på en af reklamekanalerne. Jeg har kun set reklamer for det, så jeg kan ikke sige noget fornuftigt om selve programmet (jeg har dog en snigende fornemmelse af, at det i det hele taget kan være svært at grave noget fornuftigt frem dér....), men jeg har dog nået at fange, at det går ud på, at kvinden hepper helt vildt meget på sin mand og så drikker han f.eks. vandet fra et glas med Bockwürstpølser og så vinder man (formentligt, har som sagt ikke set programmet) penge eller en rejse eller et eller andet i den dur. Programmet hedder 'Min mand kan!'

Hvis Ronni nogensinde begiver sig ud i at drikke pølsevand, så kan jeg på forhånd garantere, at jeg ikke er at finde på sidelinjen med 'go! go! go!' Nok snarere 'adr! adr! adr!' Og 'glem alt om at blive snavet i gulvet, før du har datet din tandbørste rigtig grundigt!'

Men når han kaster sig ud i at gro en kæmpe fed (og muligvis/sandsynligvis uklædelig) snegl på overlæben for at gøre opmærksom på mænds helbredsproblemer, så skal du edderbankeme se mig heppe!

I løbet af november, der meget passende er omdøbt til 'movember', lader han (over)skægget stå og uploader billeder til sin 'mospace'-profil (der stadig er ret våd bag ørerne, men det starter jo også først 1. november), og hjælper derigennem via donationer med at sætte fokus på mænds helbredsproblemer. Og det er jo ikke fordi mænd bliver mere syge end kvinder (med undtagelse af den frygtede mandeinfluenza, der er slem for hele familien!), men de er ikke lige så gode til at gøre noget ved det, komme til lægen, blive undersøgt, tage vare på sig selv, tage det i opløbet, snakke om det som vi kvinder er, og derfor er der f.eks. flere mænd end kvinder, der dør af hudkræft til trods for, at der er flere kvinder, der rammes af denne kræftart.

Det er da tankevækkende.

Der er mange afarter af denne skrækkelige sygdom, men en enkelt af dem rammer kun mænd, nemlig prostatakræft.

den danske udgave af movemberbevægelsens hjemmeside kan man læse følgende:


Hvert år i november beder Movember mænd over hele verden om at anlægge overskæg for at skabe opmærksomhed og indsamle vigtige midler til støtte af mænds helbredsproblemer, specielt prostatakræft.

Den 1. november tilmelder mændene (Mo Bros) sig på Movember.com med glatbarberet ansigt, og i løbet af måneden anlægges et elegant overskæg. Med støtte fra kvinderne i deres liv, kendt som Mo Sistas, samler Movember Mo Bros måneden igennem penge ind i takt med skægvæksten gennem sponsorater og donationer. Fakta og statistik om prostatakræft taler for nødvendigheden af at skaffe økonomisk støtte og opmærksomhed omkring sygdommen:

• I gennemsnit dør 1 mand hver 8. time i Danmark af prostatakræft
• Prostatakræft er den hyppigst forekommende kræftsygdom blandt mænd i Danmark
• 20.100 mænd lever med prostatakræft i Danmark
• I Danmark bliver 3.700 mænd hvert år diagnosticeret med prostatakræft. Det er mere end 10 hver dag
• 1.120 mænd dør hvert år i Danmark af prostatakræft


(Min fremhævning med fed) 

Normalt giver jeg jo ikke Ronni meget spalteplads her på bloggen, hverken i ord eller billeder, men når det handler om noget med så megen tyngde, så har jeg tænkt mig at lade jer kigge med på forandringen fra lækker semihipster mand til lækker landbetjent fra Vardeegnen.


(Min fremhævning med fed)

Jeg er -og har altid været- ret fascineret af ansigtsbehåring (på mænd, fortrinsvis), så jeg ser frem til en måned med tiltagende sjov vækst under hans næse, når vi bevæger os ud i grænselandet for socialt acceptabel hårvækst.

Jeg er sikker på, at det vil bringe mange grin og undrende blikke frem og jeg synes han er MEGAsej, at han tør. Alt sammen i den gode sags tjeneste.

Som Ronnis gode ven sagde til ham, dengang han klippede sig skaldet: 'Dét er toppen af selvtillid: at turde klippe sig grimmere!', så synes jeg, at det er toppen af sejhed at lade skægget gro så vildt, at man helt sikkert høster bøvede kommentarer (også fra konen) i en hel måned, men at man gør det for at hjælpe med, at så få som muligt dør af prostatakræft.

Hvis du kom helt hertil i teksten, synes jeg også du er sej!

Lidt mindre sej end Ronni, men stadig sej;)

Men hey! Måske er din mand også ret sej? I skrivende stund er der 424 danske Mo Bros. Er din mand nummer 425? Så kan vi jo være Mo Sistas sammen!! Læg endelig link herunder, hvis du er!


Nåmmen, det var den der donation du kom fra....! Ethvert bidrag tæller.
TAK!









6 kommentarer:

  1. Sejt og tankevækkende projekt, Lis.
    Måske skal du have snor i Ronnie - hvem synes ikke en lækker landbetjent fra Vardeegnen lyder fascinerende og tiltalende... ;)

    SvarSlet
  2. Det må jeg straks have manden med på - men lige et spørgsmål.... det er da i grunden en fed plakat, hvor mon man kan scorer den?

    SvarSlet
  3. hvis landbetjente kommer i høj kurs i løbet af den næste 1½ måneds tid, så holder jeg ham inde;)

    Plakatens url virkede ikke i første omgang, men her er linket:

    http://www.tumblr.com/tagged/graphic-design?before=1317392469

    Så må du lige selv copy+paste den:))

    SKRIV, hvis I får jeres mænner med på den, vi kan jo lige så godt hjælpe hinanden med at FUNraise de penge;)

    KRAM

    SvarSlet
  4. Uh ha...
    For det første: Jeg er sej! For jeg læste hele indlægget:)
    For det andet: Din mand er sej!
    For det tredje: Jeg ville hellere end gerne have min mand med, men jeg tror bare ikke, jeg får ham til at tage sit FULDSKÆG af 1. november
    For det fjerde: Glæder mig til at se mange mænd med moustache!

    SvarSlet
  5. Hej Lis. Sikke en sjov ide. Skønt jeg HADER overskæg og desværre har set min udkorne med denne variation af skægtrimning så vil jeg opfordre ham til at deltage i den gode sags træneste. Det bliver ikke kønt, men det er SEJT!!

    SvarSlet
  6. Go Ronni! Min far fik prostata-kræft sidste år, som han heldigvis er erklæret rask fra nu! Godt med noget opmærksomhed!! Både fra din og Ronnis side!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...