lørdag den 16. juli 2011

Haremsbukser DIY - jeg tegner, du syr selv

Det her er verdens nemmeste bukser at sy. Intet mindre. Sagde jeg det samme om de andre haremsbukser jeg lavede 'mønster' på?

Oh, well.

Men de her sidder altså pænere og er nemmere at styre i faconen end de andre. Hvis jeg ikke var så weekenddovenagtig i det, så syede jeg selvfølgelig et par, så du kunne se alle trinene, men mon ikke du alligevel finder ud af det ved at følge min papirsudgave? Ellers så spørger du bare. Du kan kigge med her eller her, for at se dem på. De er i øvrigt perfekte til gravide maver, fordi ribben kan sidde under maven og intet strammer og de samtidig har en minimizereffekt på numsen. Det sidste kan også være rart for os, der ikke er gravide...
De kan selvfølgelig også sys til børn, men de er måske ikke så velegnede til at kravle i træer med.
******
Du starter selvfølgelig med at finde et egnet stykke stof. Mulighederne er rigtig mange, men de bliver pænest i ikke for kraftigt, fast stof. Jeg har lavet min demomodel i stribet 'stof', så du får en fornemmelse af, hvordan trådretningen er på de færdige bukser og hvorfor stribet stof ikke egner sig til denne model. Hvis du vælger et mønstret stof, så sørg derfor for, at mønsteret ikke har for meget symmetri. Det ser bare fjollet ud bagpå, som du vil se længere nede i min guide.

Her er 'stoffet'. Det er stribet på forsiden og ensfarvet på bagsiden. Nu skulle det gerne være til at følge med i mine tegninger af, hvordan du syr de fine og nemme haremsbukser.
Trådretningen kræver vist ingen forklaring. Bredden på stoffet skal være 140 cm eller mere. Hvis du er meget slank, kan du måske nøjes med stof, der kun er 135 cm.
Du har brug for et stykke, der er lige så langt som det er bredt. På det stykke jeg viser her, vil der være et stykke stof til overs i længden.
Nu folder du den øverste kant skråt ned, så den flugter med sidekanten som på billedet herunder.
Nu skal du måle dig om hoften, 5-8 cm længere nede end du gerne vil have den færdige buks til at sidde. Det tal skal du dele med 2. Vi leger at den, der skal have de her papirsbukser på, måler 80 cm om hoften og der er i de 80 cm er taget højde for at måle lidt længere nede som beskrevet. Det vil sige 80:2=40.
Den øverste linje på papirsbuksen herunder er 40 cm fra den ene ende til den anden.
Afstanden på stykket imellem de to pile markerer, hvor lange bukserne skal være. Det bestemmer du selv, men husk, at det er svært at klippe dem længere, hvis du først har lavet dem for korte! Jeg plejer at måle fra hoftemålet og ned til midt på læggen. Det er ca 65 cm på mig.
 Nu skal der klippes! snip-snip-snip!
Nu har du kun den midterste del tilbage. På den markerer du foldelinjen, som bliver midt foran.

Nu folder du de to yderste kanter ind mod midten. Herunder kan du se bukserne bagfra.
Prøv at se, hvordan striberne opfører sig op imod hinanden. Det ser ikke pænt ud. Bukserne skal selvfølgelig ikke sys sammen vrang mod vrang - det var blot for at demonstrere, hvorfor striber og andre alt for retlinjede mønstre ikke er gode til denne model.

Sy bukserne sammen, ret mod ret bagpå.

Nu skal der klippes ud til ben. Det gøres ved at folde bukserne igen så de ligger som på billedet herover og så endnu engang, så du får linjerne midt bag/ midt for til at ligge i den ene side og side'sømmene' i den anden som på billedet herunder.

Og det er HER, at du skal sørge for ikke at klippe linjen for højt op på bukserne. Der SKAL være en lang hængerøv i, for når du tager dem på vil stoffet trække sig opad og du går næppe efter looket 'halvfed i bukserne, næh, vent, det er en dame, har hun lagt en lagkage i bukserne bagpå? nej, det er heller ikke det, det ser sgu bare underligt ud, det der'.

Vel da?

Godt! Så gør du som jeg siger og lægger forsigtigt an til en lille bue på bukserne. Og klipper.

Og syr dem sammen ret mod ret. Den øverste pil peger på den linje du har syet sammen. Den nederste peger på den du lige skal til at sy sammen.
Nu mangler du bare at sætte rib eller andet elastisk stof i foroven som dækker de 5-8 centimeter jeg snakkede om i starten af guiden. Forneden i benene, kan du enten sy rib på eller lave en løbegang med elastik eller sy en løbegang på og lave sløjfer.

Lyder det ikke nemt? Hvis du syr et par, så læg gerne link i kommentarfeltet.

God fornøjelse, god weekend og god sommer:)

28 kommentarer:

  1. Smiler, uanset om du tegner eller syer, så er du dygtig til DIYér :o) Og bare det at du gider, er vi nok mange der sætter pris på :o) TAK! Hilsen Heidi Clara

    SvarSlet
  2. Du er fandme en sveske! Sad lige og tænkte om jeg skulle gå ned til maskinen og sy de sommerbukser som jeg har indkøbt stof til. Tror sørme at jeg vil prøve din skønne DIY.
    God weekend til dig og dine!

    SvarSlet
  3. Det var da så lidt. Nu har jeg holdt opskriften 'hemmelig' i 7 år og så er det vist ved at være på tide at dele. Jeg glemte i øvrigt at skrive, at de ender med at være skåret på skrå foran og det er dét, der får dem til at sidde så pænt og er med til at give den slankende effekt. Det kan vi godt li! :)

    SvarSlet
  4. Super DIY. Jeg har ferie og det må simpelthen være mit ferieprojekt at få syet et par til mig selv :)

    Hvis jeg skal sy dem i børnestr 3 eller 5 år bredt stykke stof bruger du så ?

    Mvh Mette

    SvarSlet
  5. Slankende...juhuuu...tak for det ! kh

    SvarSlet
  6. Hej Lis ;0)
    1000 tak for DIY.
    Jeg har netop klippet stof, så jeg lige nu har en trekant.
    Nu laver jeg papirs modeller, så jeg er sikker på jeg får klippet rigtigt.
    Jeg har lidt problemer med at få taljen lige, når modellen er foldet så det ligner bukser er der et V i taljen og ikke lige over. Giver det mening? Så lige et spørgsmål mere,den nederste buet linie du har tegnet, altså benlængden.
    Hvor meget buer du den, er der et bestemt mål på den modsatte side af pilene?
    Kh Julie

    SvarSlet
  7. Mette: Prøv at folde stoffet som om det var i en smallere udgave og så måler du ellers både barn og stof og lægger måske bare målebåndet på stoffet i klippelinjerne, så der ikke opstår uheld. Så får du en fin fornemmelse af, hvor smalle stykker stof du kan nøjes med.
    håber det giver mening?
    ---
    Lone:Det er ganske vist:)
    ---
    Julie: GOD idé at klippe en papirsmodel først. DEt giver nemlig en god fingerfornemmelse for, hvad det egentlig er man laver. Og så er det lidt mere gratis end at klippe forkert i stoffet :P
    Linjen i taljen retter du til, så den buer lige præcis så meget, at du ikke får v-faconen på. Den nederste linje skal du forestille dig som en forstørret udgave af taljelinjen. DEn skal altså også bue let og der skal være lige langt fra taljelinjen til den underste linje hele vejen hen. Ligesom en vifte. Vrøvler jeg mon? Jeg er lidt træt :)

    SvarSlet
  8. Jeg tror det giver fint mening ;0) Det må jeg få arbejdet videre på idag ;0)

    SvarSlet
  9. Det var godt:) Hvis du har flere spørgsmål undervejs, så skyd endelig. Jeg kan sy dem i søvne efterhånden, men det gør det faktisk bare nemmere at glemme at få alle de små mellemregninger med.

    Når du er færdig med dem, er du meget velkommen til at linke til dem her i kommentarfeltet:)

    SvarSlet
  10. Smart! Selvom de andre nu også er fine til specielt børn. Tror dog jeg vil lave dem her til mig selv :)

    SvarSlet
  11. Mon det er muligt at sy 2 stykker stof sammen da mit kun er 120 bredt? Altså så der også er syning foran

    SvarSlet
  12. De skal afprøves. Jeg tror jeg gør som Julie, og laver papir model først, og så på jagt efter lækkert stof.

    SvarSlet
  13. Intet mindre end GENIALT, jeg har fluks syet et par og haft dem på i dag, det tog ingen tid og de ligner en million, jeg har fået flere kommentare om hvor jeg dog havde de bukser fra. Så TAK TAK TAK fordi du er så utrolig sød til at dele :D

    SvarSlet
  14. Vil så gerne sy disse bukser, men jeg kan simpelthen ikke få mine papirsstykker til at passe :o( De bliver længere bagpå, og går højere op i hoftemål på bagsiden. Det ligner slet ikke din skabelon, og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg gør galt? Måske du kunne ligge et mønster ind med alle mellemregningerne på til en dummie som mig? Har syet de nemme haremsbukser (dem med trekanten) og det var jo super nemt, men denne her går det altså i kage :o(( Tusind tak for en kanon god blog :O)

    SvarSlet
  15. Åh nogle fine bukser.. Mon jeg som total nybegynder kan hitte ud af det!! Tror hellere jeg må øve mig på papir først.. Tak fordi du deler :o)

    SvarSlet
  16. Hvor bredt skal stoffet mon være, hvis man bruger en stor størrelse? Hvor meget mere end hofteomkredsen??

    SvarSlet
  17. Heidi: Ja, det kan jeg da ikke se skulle være noget problem. Du kan endda gøre en dyd af nødvendigheden og lave en pyntestikning i en kontrastfarve. Det har jeg selv før gjort, da jeg skulle sy en forholdsvis stor størrelse på bestilling.
    ---
    Henny: Ja, gør det. Det er altså den bedste måde at få det ind i fingrene på. Mon ikke de fleste kreamennesker har udpræget taktil intelligens?
    ---
    Emilie: Ih, det var dog herligt at høre:))))))) Så kan jeg jo godt lige sidde her og smile som en flækket træsko. TAK for de sde ord:)
    ---
    MB: Måske hjælper det at tænke på dem som en stor vifte, der skal sys sammen bagpå? Prøv at glemme alle mine tegninger og tegn i stedet for en vifte på et stykke papir. Fold den midtpå og så har du hermed markeret både midtfor og midtbag, midtfor er din foldelinje og midtbag er din syning? giver det bedre mening? Ellers skriv gerne igen. Når først tiøren falder er de virkelig nemme, men har man først stirret sig blind... ih-ha:)
    ---
    Annemette: Det kan du! Hvis guiden driller, så prøv med et andet 'tankesæt' og følg den jeg har skrevet lige herover til MB.
    ---
    Maria: Hvis du folder stoffet helt som i guiden og markerer med nåle eller andet, hvor din klippelinje til taljen skal være, så vil du sikkert opdage, at der mangler noget stof i længden for at de ikke skal blive til shorts. Det kan du så sy på INDEN du klipper noget som helst. Du vil så få en søm, men som jeg skriver længere oppe til Heidi, så kan man jo lige så godt lade som om det er helt med vilje og fremhæve det:)

    GOD fornøjelse med syningen og skriv gerne, hvis der er noget, der er helt sort snak.

    SvarSlet
  18. Du er en knag, Lis. Blir nødt til at afprøve begge modeller:) Først ma jeg på jagt efter egnet stof - linker når de engang er lavet:)

    SvarSlet
  19. Hvor er de fine, de skal være projektet til næste møde i systuen, er sikker på Heidi Clara er frisk på den idé!! Tusind tak for en rigtig god vejledning, tror at også jeg, må lege lidt med papir først, bare lige for at være helt sikker :0) Glæder mig til at se slank ud, i dine fede bukser!

    SvarSlet
  20. Jeg er SÅ klar på at lave haremsbukser til næste sy-møde :o) Jeg har lige siddet og lavet papirklip og de ser rigtig fine ud :o) Så nu skal vi bare have fundet noget stof der styrer :o) Vi skal nok sende billeder af herlighederne, når vi er færdige :o) Og igen, TAK for en dejlig DIY :o)

    SvarSlet
  21. Jeg bliver simpelthen nød til at prøve det er mønster af!! :) men jeg vil gerne have den her model i en lang udgave, så tænker på vor langt jeg mon skal klippe buen op, som laver "skridtet" i bukserne??

    SvarSlet
  22. hmm kan man bruge elastik istedet for rib ?

    SvarSlet
  23. Jeg har klippet til bukserne og nu sidder jeg bare spændt og venter på, at min helt nye Bernina 350 skal komme med fragtmanden. Hvor heldig har man lov til at være og så på en 1. Maj??
    Ligger et billede på vores blog, når bukserne er færdige.

    SvarSlet
  24. Det her MÅ jeg bare prøve! Havde egentlig bestemt mig for at købe nyt sommertøj på min fridag i morgen, men nu tror jeg da bare jeg smutter i stof og stil og køber ind til bukser i stedet ;-)

    Tak for dine gode tutorials!

    SvarSlet
  25. Hej super med et mønster har bare svært ved det når det er forstørret.....

    SvarSlet
  26. Hej super dejligt med et mønster har bare svært ved det når det bliver forstørret op

    SvarSlet
  27. Hej
    Ved godt, at det er et gammelt indlæg, men er simpelthen nødt til at kommentere. Jeg har nu i løbet af de sidste par dage syet ikke mindre end 4 bukser efter din skønne vejledning. Det er bare de bedste bukser jeg har haft længe og jeg knuselsker mine nye haremsbukser (okay, måske ikke prøveparret som blev syet i min søns gamle Formel 1 sengetøj, men hvad gør man når man vil sy NU, ikke har passende stof på lageret og butikkerne er lukkede��).
    Jeg har allerede høstet ros for bukserne fra mine kollegaer, som mener vi skal lave en haremsbukse-workshop. Jeg har selvfølgelig henvist til din blog.
    Tak fordi du delte.
    Mvh Lone, Mårslet

    SvarSlet
  28. Hej,

    tak! Rigtig nem buks - det er blevet til en sommer og en vintermodel, begge i mit Liberty stof. Har fået mange kommentarer af folk der synes de er fede og jeg har selvfølgelig linket til dig på min blog.

    God aften,
    Therese/Tussenelda

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...