mandag den 11. januar 2010

Strik en halsedisse

Jeg halvlovede jo en opskrift på den der halsedisse jeg viste frem på Frida. Da det som sagt er en jeg har fundet på gaden, kan jeg på ingen måde tage ansvar for hvorvidt den er mønsterbeskyttet. Uden at skulle gøre mig alt for klog på det, så vil jeg dog tro, at den falder i samme kategori som alverdens djævlehuer - er det ikke bare sådan noget strikværk som kvinder har lavet siden tidernes morgen? En opskrift ejet af alle og ingen?
Hvis det ikke er tilfældet og jeg her er i gang med at forbryde mig imod copyrightloven, så gør mig gerne opmærksom på det.

Indtil vi (måske) bliver klogere, så er der her en opskrift du for min skyld må strikke lige så mange af du gider. Vil du strikke med henblik på videresalg er det også fint med mig. Så længe vi stadig ikke ved bedre:)

Hvis du både er blogger og strikker, er du desuden mere end velkommen til at sælge den og andre strikkerier her i min shop. Jeg synes der (blandt meget andet) mangler noget strik og der er jeg altså ikke leveringsdygtig. Send mig en mail for mere info.

Ikke mere snak. Strik for Silvan!



HALSEDISSE STR 0-½ ÅR

Materialer:
jumperpinde str 3
strømpepinde str 3 eller lille rundpind str 3
uldgarn, der passer til pind 3. Jeg har brugt dette fra Stof&Stil.
strikkefasthed:10 x 10 cm på p 3 -3½: 35p 29m. Prøv dig frem.

RYG: Slå 46 m op på pind 3. Strik 8 p ret. Strik de første og de sidste 4 m på alle pinde ret. Alle masker derimellem strikkes rib (2 vr., 2 r)
Strik 28 p ialt (inkl. de 8 p ret) Slå 8 m op i slutningen af pinden. Bryd garnet og lad arbejdet hvile.

BRYST: Slå 30 m op på pind 3 og strik som ryggen. Også her slås der 8 m op i slutningen af sidste p.
Sæt arbejdet på rundpind eller strømpepinde og strik lige op i 42 omg. rib.
Luk af. Hæft ender. Voilá!

Skal den strikkes i større størrelser kan man lægge en ekstra 'rib'  (altså deleligt m 4 m) på for- og bagstykke.

Jeg har aldrig skrevet en strikkeopskrift ned før, så jeg håber den er til at forstå.


God fornøjelse!

Jeg skal selv strikke en lille en, for min veninde og hendes kæreste aka. Sportsjournalisterne blev forældre til en lille pige i lørdags. Yay, babyer:)

10 kommentarer:

  1. Mmmm, den ser dejlig varm ud. Størrelsen er ikke lige mit nummer...eller mine ungers, som jeg iøvrigt heller ikke er sikker på at jeg kan få lokket i en hjemmestrikket halsedisse - den klør;-)

    SvarSlet
  2. Tak for opskriften. Jeg har en lille én, jeg vil prøve at strikke den til. Dog ikke mine egne...

    KH Mette

    SvarSlet
  3. Marie-Louise: Den er nem at størrelsesjustere og kan alternativt strikkes i merino eller alpaca, f.eks. Men det er sdelvfølgelig ingen garanti for, at man ikke alligevel får 'klø-klager' fra ungerne;)
    ---
    mette b: Det var så lidt:) God strikkefornøjelse og god dag!

    SvarSlet
  4. Det var virkelig let og forståeligt skrevet, selv jeg forstod det og tror jeg vil prøve at strikke en til Ida. Hun kunne også godt bruge lidt ekstra varme til hendes middagslur.

    SvarSlet
  5. Tak for opskriften! Jeg tror, jeg vil forsøge mig med en til den mindste. "Lad arbejdet hvile" - fed formulering. Lyder som en dej, der skal hæve ;-)

    Polka

    SvarSlet
  6. Hej Lis.
    Jeg har sendt dig en mail, mht til din efterlysning af strik.
    Dorte :O)

    SvarSlet
  7. Hej Lis..Super duper, så er jeg klar til at strikke, og din opskrift er nem at forstå, selv for mig som er strikke dum:)glæder mig på dine vejne og ønsker dig alt mulig held og lykke med dine nye udfordringer, og bare så du ved det, jeg kan slet ikke undvære at læse om dig og dine, så jeg hænger ved uanset hvad:)
    mange hilsner fra Josefine

    SvarSlet
  8. Argh, jeg kan ikke strikke, men synes den er skøn...vil prøve at snige en ordre ind hos min dygtige søster, som er hurtig med pindene.

    SvarSlet
  9. Hej ! den er rigtig sød og anvendelig. Har sendt dig en mail ang strik, håber at høre et eller andet fra dig! mange hilsner

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...