fredag den 4. december 2009

Tips til nem og flot applikation

Jeg har fået en mail fra en sød læser, der gerne vil vide, hvordan man applikerer nemt og samtidig pænt. Er det nødvendigt med noget imellem de stoffer der skal applikeres og det stof de skal applikeres på?

Der er sikkert flere muligheder. Her er hvordan jeg gør. Og det bliver altså så pænt, at jeg godt tør sige 'klik på billedet for at se det tæt på!'
Man skal jo ikke dødpine applikere noget nydeligt. Nogle gange kan det se fedt ud, hvis man syr det på uden hifix og evt. med ligeudsting lidt inden for kanten, så man får et mere flosset look. Men da dette er til en pude og et vist slid må forventes, så har jeg valgt den pæne metode og det er den jeg viser her.



Først stryger jeg et stykke hifix i passende størrelse fast på stoffet. Hifix er lim, der sidder løst fast på et stykke glat papir i en slags uregelmæssigt netmønster. Jeg har forsøgt at fange det med kameraet, men ved ikke helt, hvor godt det er lykkes. Det lyse er limen, det mørke papiret.
Du kan købe hifix lige her.

Derefter tegner jeg det emne op jeg ønsker at applikere og klipper det ud med en papirssaks. Man kan bruge en skabelon, hvis man skal lave flere ens applikationer eller man kan tegne i fri hånd. Det er ligemeget, om du bruger blyant eller kuglepen. Du skal dog være opmærksom på, at du skal tegne spejlvendt!! Dette er vigtigt, hvis du vil undgå at bande om lidt.

Dernæst piller du papiret af....
...placerer dit applikationsemne på det stof, det skal applikeres på og stryger det fast med et par strøg, til limen fæstner.

Så skal det sys fast. Jeg bruger en smal og tæt zigzag. Den præcise størrelse kan jeg desværre ikke oplyse, da lyset i mit display på symaskinen kun fungerer en gang imellem! Jeg ved bare, at jeg skal trykke på stinglængde- og stingbreddeknappen to gange på min maskine:) Prøv dig evt. frem på en prøve først og skriv det ned, så du kan applikere med samme størrelse sting hver gang.

Så er det ellers ud over stepperne. Nu kan du 'tegne' på stof med andet stof og man bliver hurtigt bidt af det. Lige pludselig er alle små stofrester atter interessante. Du kan klippe motiver ud fra blade, børnebøger eller hvad du nu falder over og lave dem til skabeloner.


VIGTIGSTE INFO:
-Brug en papirssaks, når du klipper dit applikationsemne ud. Med mindre din stofsaks i forvejen er et sløvt bæst at arbejde med.
-Husk at spejlvende! Man får kun 1 chance for at sætte det fast!
-Limen er glad for strygejernet, men det er ikke gengældt! Skulle uheldet være ude, kan det kradses af men en negl (med mindre du har sarte jomfrufingre) med en negl, mens det stadig er varmt.

8 kommentarer:

  1. Ach soooo, Hifix.Særdeles godt fif! Tak.

    SvarSlet
  2. Sikken god og brugervenlig vejledning - mange tak! :-)

    SvarSlet
  3. Sikke en god vejledning!

    Det er en rigtig god ide med bagepapir/strygepapir mellem strygejern og klisterfix, for så sidder klisteret på papiret i stedet for på strygejernet, hvis man fumler.

    SvarSlet
  4. Du er jammen raus, som deler hele prosessen med å vise hvordan dette gjøres. Så flott!

    SvarSlet
  5. Selvom jeg allerede godt kan applikere, vil jeg lige fortælle, at din DIY rigtig god :o) Og jeg bruger også papir mellem strygejernet og klisteret - og nogen gange også på brættet.

    KH Mette

    SvarSlet
  6. Lihe et lille tip med på vejen herfra...

    Limen kan også nemt fjernes fra strygejernet ved at gnide et alm stearinlys på det fastbrændte, mens jernet er tændt (eller i alt fald stadig meget varmt). stryg efter på et gammel viskestykke eller lign for at være helt sikker på, der ikke er stearinrester, der kan lave skjolder på dine fine stoffer...

    SvarSlet
  7. Tusind tak for ekstra input på min lille DIY, piger. Jo flere fifs, jo bedre bliver den.

    Og så er jeg i øvrigt bare glad for, at I synes den er brugbar. Jeg synes nemlig altid jeg glemmer et eller andet trin i mine vejledninger, så de ikke bliver 100% bullet proof. I ved, de der små ting man bare gør, men glemmer, når man skal forklare. Vejen fra hånd til hovede til taster er ikke altid så let;)

    SvarSlet
  8. Fantastisk guide! Jeg er SÅ imponeret over alt det du kan nå at sy, og dine ting er bare SÅ fine... skønt skønt!
    Jeg må ha' fat i noget af det hifix, og komme igang med puderne. Mine sofapuder er trætte og kedelige!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...