mandag den 28. december 2009

Mit liv som brodeuse - dén havde jeg ikke set komme....!

Så blev det mandag og en slags hverdag er atter i gang: Ronni er i praktik på lægeambulancen, Sofia og Ella er hjemme fra vuggestue/børnehave og ser i skrivende stund De tre Musketerer. Frida snorker på sofaen. Jeg sidder lige midt i det hele og har som den eneste stadig nattøj på. Nogle gange glemmer jeg mig selv midt i børneræset. Og så skammer jeg mig faktisk lidt overfor mig selv. Jeg fortjener da også at få ordentligt tøj på, make up og en bedre hair do end det jeg kan prale af lige nu (spænde i pandehåret, elastik i resten - kender du den frisure..?)

De sidste par dage er gået med at spise den sidste konfekt, lege med julegaver og spekulere på, hvad vi skal spise til Nytår. Vi skal være her sammen med Sportsjournalisterne, der venter deres første barn d. 8. januar og forhåbentligt også Luka (!!), hendes storesøster og forældre. Det ser desværre ud til at Luka som sin søster også er en af de der børn, der skriger uforklarligt meget og derfor kaldes kolikbørn. Måske er det bare juleræset, der har gjort hende vrissen? Jeg håber det, for ellers kan hendes forældre nemlig ikke overskue sammenkomsten. Det kan jeg på ingen måde bebrejde dem. Jeg håber hun bare er træt af julen.

Jeg har ikke været meget i min systue, for med tre børn om benene kan det godt være lidt af en kunst at bevæge sig derind og få lavet mere end bare at rykke lidt rundt på sagerne. I stedet har jeg kastet mig over lidt håndbroderi. Måske kan du huske, at jeg for et stykke tid siden fortalte om den fantastiske mobilpung jeg fik foræret af Julia? Det var inspireret af den, at jeg syede den lilla Liberty mobiltaske til min adventsgive away. Jeg ville egentlig have syet den i skind, men jeg kunne ikke finde den rest jeg vidste, jeg havde. Den har ligget og puttet sig blandt tekstiler og dukker jævnligt op blot for atter at forsvinde i mængderne. Da den dukkede op denne gang, skyndte jeg mig at få den lagt til side sammen med det firben- og slangeskind jeg engang fandt på et loppemarked på Israels Plads. Og se nu blot, hvad jeg har bedrevet.

Den lilla pung er den fra Julia. Hun har broderet på stof og derefter monteret det på læderet. Jeg har forsøgt mig med den metode, men uden broderiramme er det for svært for mig at styre, så jeg har i stedet broderet direkte på skindet. Det fungerer ret godt synes jeg, men den der lædernål er dælme både skarp og spids! Og det er som om den udemærket er klar over, at mine fingre også er lavet af en slags læder. Av-av!


Den første jeg syede er den længst til højre. Den blev lidt smallere end jeg havde planlagt, men passer stadig snildt til en mobiltelefon. Faconen på den kalder på en eller anden måde mere på en iPod, dog.
Den i midten er luksusudgaven, for den har jeg foret med Libertystof.
Den længst til venstre syr jeg stadig på. Og jeg må give Julia ret i, at det er ret smart det der med, at man bare lige kan sy et enkelt sting en gang imellem, når man kan snige sig til det. Det er dog svært at nøjes med et enkelt, for man får lyst til at se, hvordan det mon ville se ud med et sting mere der...og der..og der..og der..og..og..ogogog!

Når jeg er helt færdig med dem og får taget billeder (kom nu frem, sol), kommer de i shoppen og gør en anden jeg har lavet i denim med patchwork og guldbroderier selskab.
UPDATE: Så er de i shoppen! Hvis du sku få lyst til at smykke dig med lidt praktisk.

12 kommentarer:

  1. Hvor er de bare flotte. Jeg sidder lige og tænker på, om ikke de også kunne passe udmærket til at putte et par briller i. Umiddelbart skulle man tro, at størrelsen kunne passe?

    SvarSlet
  2. Mnjaeh, Randi. Ikke lige disse. De er for korte, men jo , ellers:) Nu har jeg godt nok glemt mine briller i Horsens i oktober, men når vi atter genforenes kunne jeg faktisk godt bruge et etui, så de ikke bliver så smadrede.

    SvarSlet
  3. De er skønne. Har altid synes det er en ekstra fornøjelse/luksus, når der er gjort noget ekstra ud af de ting, man bruger rigtig meget i dagligdagen. Dette er et meget fint eksempel på "hverdags-luksus";-)
    De bedste hilsner
    Anette Linnea

    SvarSlet
  4. Lige præcis, Anette Linnea. Det er nok derfor jeg er så glad for den jeg fik af Julia. Jeg er virkelig blevet afhængig af den. Når man som jeg sjældent har tøj på med lommer, så er den simpelthen uundværlig. Og der er også plads til kreditkort, hvis man lige hurtigt skal handle. SÅ smart!

    SvarSlet
  5. De er smukke. Du beskriver det at brodere som at male med sting. Og ja, vi bør ikke forsømme os selv, selv om vi har travlt:-)
    Men hvis vi selv nyder elastiken i håret og ingen make up, så er det mere end i orden for mig :-)

    SvarSlet
  6. De er superflotte! ...men jeg ville nu også gerne se et billede af klassikerfrisuren ;-)

    SvarSlet
  7. Nu du siger "kreditkort" så kunne jeg drømme om at opfinde en mobil-taske med en lille ekstra lomme bagpå. For mit vedkommende har jeg nemlig brug for hele tiden at have et adgangskort ved hånden og lige nu hænger det bare og dingler umotiveret ved siden af mobilen. Hm.... Det må jeg lige fin-tænke lidt over;-)

    SvarSlet
  8. Meget fine er de - og meget praktiske!

    SvarSlet
  9. Hold da kæft hvor er de fede.... du må lære mig det der med at brodere!!! Glæder mig til at se dig i morgen.. jer! Marie er desværre ikke hjemme :-(

    SvarSlet
  10. De er meget, meget smukke - og inspirerede mig til selv at finde nål og tråd frem... måske bliver mine broderede luffer af sweater-filtet-ved-en-fejl vist frem (men kun hvis de lykkes og ikke ligner en af de broderede karklude man laver i skolen :-)) Godt nytår!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...