fredag den 17. juli 2009

Haremsbukser du selv kan sy

Sidste år syede jeg både haremsbukser og haremsdragter og viste dem her. I år kan du selv sy dem! Start til formiddag og tag dem på til middag.

Jeg starter med at vise den mest enkle model af dem alle. For at se min amatørillustration bedst, så klik på billedet. Så bliver det stort og du kan læse, hvad der står.
Du skal pudsigt nok starte med noget stof. Hvis du er usikker på, om du kan finde ud af det, så køb noget ensfarvet bomuldslærred. Det kan erhverves for under 30,- for 1 meter. Men jeg tror på, at du godt kan!

1) Stoffet skal være helt firkantet. Det letteste er at rive kanterne frem for at klippe. Fordel: Det går betydeligt hurtigere og det kan vi godt li + det bliver helt trådlige i kanten.
Så folder du det ene hjørne over til det modsatte som vist på tegningen. Bagsiden vender ud mod dig.

2) Nu ser dit stof sådan her ud og du er allerede næsten halvvejs igennem min tegning og endda helt uden at sy noget som helst endnu!

3)Nu syr du de to åbne sider sammen. Stoffet er nu en helt lukket trekant.

4)Så skal du finde dit målebånd frem. Måske har du ikke et målebånd, men kun en lineal. Fortvivl ej! Det kan godt lade sig gøre at måle sig alligevel.
Du skal måle dig dér, hvor du vil have at bukserne skal sidde. Husk, at der senere kommer rib, smock eller hvad du nu har lyst til som hoftestykke på, så det skal altså være der på hoften, hvor de to stykker stof skal mødes, at du skal måle. Er du med? Vrøvler jeg?
Hvis du ikke har et målebånd, så find noget andet uelastisk at måle dig med. Et bælte eller hvad du nu har i nærheden. Bagefter måler du bare med din lineal, hvor langt stykket rundt om dig er.
Lad os antage, at du måler 90 cm hele vejen rundt om hoften. Det deler du med 2. I eksemplet givr det 45 cm og så langt skal der være fra den ene side til den anden i det klip, du nu skal lave. Det er det klip, der er illustreret øverst på trekanten med en stiplet linje.
Så langt, så godt.

Hvor lange skal de være?
Mål dig selv fra hoften i samme højde som du målte dig rundt om den før. Lad målebåndet falde ned langs benet og læg ekstra cm til for at de kommer til at pose forneden.
Hvis nu vi siger, at du måler 90 cm fra hofte til ankel, så måler du 90 cm + lidt ekstra til sømrum og pos ude i de to sammensyede sider. Snip med saksen som vist på tegningen.
Nu har du hul i stoffet til krop og ben. Prøv dem på, selvom det sikkert ser fjollet ud. Det giver en idé om, hvordan de kommer til at sidde på.

5) Så skal du have noget rib på foroven og måske forneden i benene. Du kan også sy et stykke smock og sætte på. Hvordan du syr smock, kan du se en velkommenteret guide til her.
Måske vil du hellere sætte en løbegang med elastik i som hoftestykke og elastik i benene. Gør som du vil:)

Er du færdig med dem nu? Prøv dem på og gå så ud og blær dig med dine nye hjemmesyede bukser!
Jeg har flere tutorials på vej med andre former for haremsbukser, hvis du har lyst en anden gang igen... Det er i virkeligheden kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan de kan laves. Du kan jo tage et kig i butikkerne og se de mange muligheder. Måske er der noget, der kan inspirere, en detalje, der lige vil gøre det sidste eller noget.

God fornøjelse!

NB! Alle spørgsmål og kommentarer er velkomne. Det kan kun være med til at gøre miniguiden her endnu bedre:)

-De kan selvfølgelig også sys til børn!

31 kommentarer:

  1. Sejt! Vi kører til Croatien om en time...hvis jeg er frisk, kan jeg lige nå at lave et par inden vi kører...;-)

    Iøvrigt tak for en altid god blog!

    SvarSlet
  2. Super fedt indlæg, du er sgu en knag.. Fedt med ny model.. og det ser ud til at man måske sparer lidt stof??? Fedt altså - Lis

    SvarSlet
  3. Jahh - min heltinde!

    Har syet samme model, blot med små forskelle. Den er virkelig fed at sy, SÅ nem, og så hyggelige at slaske rundt i :-)

    SvarSlet
  4. FANTASTISK!! Har grundet tidsmangel ikke syet de sidste mange måneder. Men sådan et par her, dét må jeg da kunne tid til :).
    TAK!!

    SvarSlet
  5. du er altså meget gavmild, Lis - tusind tak!

    SvarSlet
  6. Hej Lis, ja det er et skønt mønster og så er de super trendy på. Jeg havde dog først set at man skulle folde dem en gang til med det resultat, at de første par jeg klippede blev forsynet med et stort hul forneden.(o: så er det man griner lidt af sig selv og tænker jaja nu skal det da heller ikke være alt for dem som det ser ud. Men heldigvis ér koden nu knækket og mange smarte Haremsbukser siden.
    Forresten tillykke med din webshop. Den er helt skøn. Held og lykke med den.
    Hvordan klarer du dig ellers her i denne fugtige varme?

    SvarSlet
  7. Altså Lis.
    Du er jo genial !
    Sådan nogle vil jeg da også prøve at sy, det KAN jo kun være nemt :-)

    I øvrigt, rigtig god sommer til dig.

    KH Maria.

    SvarSlet
  8. Søde Lis!

    Det er jo fantastisk med sådan en skøn blog! Tusind tak for den! Kan jeg købe mønsteret til buksedragterne med smock til både børn og voksne af dig?
    KH
    Maja

    SvarSlet
  9. Dejligt, dejligt .... Nu vil jeg i gang med at sy igen tror jeg. Har en god evne til at få indkøbt stof i lange baner, mønstre, tråd osv. Men det er desværre for sjældent, at jeg får fuldført processen. Men lige om lidt - altså lige om nogle dage vil jeg, ja jeg vil.

    SvarSlet
  10. dén må jeg prøve! men... det med rib i taljen... er der en eller anden gylden regel for hvor meget mindre ribstykket skal være end det faste stykke stof, for at det sidder ordentligt men stadig ikke for stramt? er ikke just øvet udi rib-kunsten ;)

    SvarSlet
  11. Tusind tak for opskrift. Den skal prøves imorgen.

    Det ville være rart med en cirka vurdering af hvor meget stof man skal bruge - eks. til en str 38 bruges cirka så og så meget, håber du forstår.

    SvarSlet
  12. Så fik jeg prøvet og det er skide nemt. tusind tak Lis.

    Jeg har dog købt et stof der kuner 140 bredt og derved ikke langt nok til at lave dem lange. Bare bonus info - de er dog mindst ligeså cool som halvlange :-)

    SvarSlet
  13. Hvor er det en genial guide, Lis - tusind tak :-)
    Jeg har lige et par spørgsmål. Er de bukser fra guiden magen til dem du syede sidste år, og som der er mange billeder af hvis man klikker på dit link til haremsbukser?
    Den du har lavet en guide til - er de korte eller lange, eller bliver de bare så lange som man nu har stof til?

    Er der noget specielt at tage hensyn til hvis man også gerne vil sy dem i str 86?

    Glæder mig til at høre dine svar :-)

    Kh Tina

    SvarSlet
  14. Tak da for den vejledning...det må skisme da prøves..

    SvarSlet
  15. LIS! Jeg har ikke mistet min blog som jeg troede.
    Så nu har jeg (hvis jeg ellers har gjort det rigtigt) oprettet link til din blog og din net-biks på min blog ;)
    Og du... Så fortæl mig lige hvordan det nu er, at jeg abbonerer på indlæg fra dig.
    Har altså ik li luret det. Og nu blamerer jeg mig gerne her midt i cyber-space... Så du kan godt se at jeg er mægtig interesseret i det ik?!
    Møs Maren

    SvarSlet
  16. Hej Lis. Hvor stort et stykke stof skal man ca. bruge til bukser i str. 38. Tak for guiden. KH Mia

    SvarSlet
  17. Hejsa

    Skøn skøn blog!!

    Fedt at du ikke er bleg for at dele ud af alle dine evner!
    Jeg kan ikke helt finde ud af den med længden? de to klip jeg skal foretage i de to hjørner, skal det være min længde?
    Jeg er en klovn til (ALLE) opskrifter... (:

    Mange hilsner fra Camilla

    SvarSlet
  18. Hej Lis. Super spændende opskrift - men kan ikke helt greje hvor meget stof der skal til for at sy et par lange som fru Schwartz har gjort- skal kvadraten man starter ud med måle 1x1 meter + ribkant eller smoch? Eller bliver de så alt for korte?

    På forhånd tusind tak for hjælpen.
    Mange hilsner fra Lise

    SvarSlet
  19. Her er vist brug for lidt opdatering:))

    Jeg vil anbefale et stykke stof, der ligger på minimum 135 cm i bredden på rullen. Hvis det har krymp, så husk at købe de % ekstra stof.
    Jeg er selv en str 40 og skal bruge et stykke på 135 x 135 for at de kan blive helt lange, men så er de også så stramme de overhovedet kan være i ankelåbningen (jojo, det hedder det!)
    Det optimale er et stykke på mindst 145x145 for en på min størrelse.

    Camilla: de to klip du skal foretage i hjørnerne skal være til at stikke dine fødder igennem, så start med at klippe dem så små som muligt (så du stadig kan få foden igennem). På den måde er det nemmere at rette til senere. Du kan jo ikke klippe stoffet på igen, hvis du har klippet for meget af;)

    Håber I forstår mine forklaringer:) Det er lidt nemmere at vise det:)

    Kh

    SvarSlet
  20. undskyld jeg lige spørge, men hvor stor skal firkanten være?

    SvarSlet
  21. Jeg har lige klappet et par sammen til min pige. Hun er en str.128/134. De skulle være knælange, så jeg har brugt et stykke på 80X80cm. og sat 10 cm. rib i benene og 20 cm. i maven. :o)

    SvarSlet
  22. Hvor meget stof, skal man bruge til at lave et par til en pige der normalt bruger XS og S? Hvor meget på den ene lægde, og hvor meget på den anden?

    SvarSlet
  23. Hej Lis
    FED og virkelig INSPIRERENDE blog du har og dejligt at se endnu en fynbo, der ikke kan sidde stille med hænderne :0) Dem er vi vist nogle stykker af :)
    Jeg har altså også en smule svært ved at graje hvordan jeg skal klippe til bukserne.... vil helt vildt gerne lave nogle til en veninde, som ELSKER haremsbukser, men kan bare ikke hitte ud af hvordan jeg kommer frem til hendes mål.....

    Hun er 125cm om hoften, 100cm fra hoften til anklen og 42cm om læggen.....

    Du skriver at til en str.40 som du bruger skal stoffet helst være 145*145.... så er det jeg temmelig dumt ved mig selv tænker.... jamen de flester stykker stof er da 150 max i bredden.....

    Håber du hurtigst muligt kan hjælpe mig, for ville gerne lave nogle til hende, som jeg kan sende med i hendes søns fødselsdagspakke... (han fylder 2 d.11/8-10).

    Knus Lene

    SvarSlet
  24. Der var oppskriften jeg har sett etter! Nydelig forklart og nydelig skrevet! jeg skal virkelig by meg ut på denne :-)

    SvarSlet
  25. Fede bukser som jeg vil prøve af til mig selv :-)
    Men har lidt svært ved at greje hvor meget jeg skal bruge til min datter som er en str 6 år.

    Er der sådan en måde man kan udregne det på, hvis man måler om maven, længden af ben og så på den måde få frem hvor meget stof man skal bruge??har lige lidt svært ved at greje det

    SvarSlet
  26. Hej :)

    Tak for denne fine DIY. Min krop er bare IKKE til haremsbukser, men jeg har jo et par små døtre med den lækreste slanke krop, så har fået lavet 2 til den største på 3½ år :) Hun EEELSKER dem. TUSIND tak.

    Du kan se dem her :)
    http://jemkem.blogspot.com/2011/06/lnge-siden-undskyld.html

    SvarSlet
  27. JEG HAR ET SPØRGSMÅL!
    Hvor mange meter stof skal man købe for at sy sådan nogle bukser? :)

    SvarSlet
  28. tusen takk for at du delte det på bloggen din. skal sy meg noen haremsbukser i vinter, så slipper jeg å bruke de samme buksene som mine venninner og i tillegg sparer jeg jo penger ;)
    hilsen fra Ida (17, fra norge)

    SvarSlet
  29. Hejsa. Min datter på 11 har syet haremsbukser af et smukt gammelt dynebetræk fra genbrug. De er super seje.

    SvarSlet
  30. Gud hvor simpelt! Tusind tak.

    SvarSlet
  31. Sikke fine bukser :) Dem må jeg klart prøve at lave til min Victoria på 10 mdr. :) Super spændende blog -den må jeg vist hellere følge :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...