søndag den 18. januar 2009

Som lovet

Det er vist ved at være længe siden jeg første gang lovede at lave en smock tutorial. For ikke at lave verdens længste indlæg, har jeg valgt at bruge små billeder. Jeg tror godt man kan se, hvad der foregår på dem alligevel. Jeg vil forsøge at lave en kort og præcis tekst til billederne, men jeg kan nok ikke helt afholde mig fra at komme med små ekstra kommentarer undervejs.

Vi starter helt fra begyndelsen med nålene. Jeg har valgt at vise fremgangsmåden i pink satin som det jeg syede buksedragter af til hudløshed hele sidste sommer, bare i guld. Nålene skal være med skarp spids, så de ikke maser tråde ud på bagsiden. Jeg foretrækker nåle fra Schmetz, da jeg synes de billigere har en tendens til at bøje eller knække, hvis de bliver udsat for bare det mindste lillebitte krav.
Nu skal du have rullet elastikken op på undertrådsspolen. Jeg bruger bare maskinen til det og holder let igen på tråden. Det er det nemmeste og det sikrer, at tråden er spolet ensartet op. Når du sætter den ind i spolehuset, kan den godt fise rundt og gøre elastikken lidt mindre stram, men det udligner sig, når du syr, så det skal du ikke gå i panik over. Næste skridt er indstilling af maskinen. Min er en gammel sag fra midtfirserne i datidens friske farver, brun og beige. Du kan nok ikke kopiere mine indstillinger direkte, men må prøve dig frem. Følgende er dem jeg bruger.Herover er undertrådsspændingen. Kan du se den tværgående revne på den mørke skrue? Det er dén, der indstiller spændingen. Det kan være nødvendigt med forskellige indstillinger til forskellige materialer.Herover ses min overtrådsspænding. Jeg syr med en stinglængde på 3,5. Hvis du syr med små sting, trækker det sig ikke nok sammen.Det var alt det maskintekniske.

Så skal vi se på selve morskaben. Hvad skal du sy? En buksedragt? En top? Et par bukser? Smock kan jo bruges stort set overalt og hvis jeg må kede med en floskel her, så er det jo kun fantasien, der sætter grænser. Lad os antage, at du skal i gang med en helt enkel top. Først måler du på dig selv ud for armhulen lige over brystet og helt ind til kroppen og ned til den ønskede længde. Husk at lægge ca 2 cm sømrum til. Bredden er stort set valgfri, men den skal selvfølgelig være bredere end din omkreds ved både barm og balder. Det ser ikke fikst ud med en stram smocktop, der forsøger at tæmme bagdelen, mens den poser om maven og så sidder stramt om brystet. Ca 20 cm bredere end dit bredeste mål er passende, men det er som sagt kun en guideline.

Så klipper du en firkant/rektangel med de mål du lige har taget. Har du valgt bomuld, kan du med fordel klippe et lille hak i kanten af stoffet og rive i stedet for at klippe. Så er du sikker på, at det bliver helt trådlige. Det er dog kun et brugbart fif, hvis printet er trådlige. Ellers kan det godt ende med at se lidt mærkeligt ud.

Stykket overlockes på den øverste og den underste kant og sys sammen på overlockeren i sidesømmen til et langt rør. Har du ikke en overlocker, så zigzagger du bare alle 4 kanter og syr sammen i siden med ligeudsting.

Nu er du klar til at smocke din top. Buk stoffet om, ca 1½-2 cm og placer det i maskinen. Hæft frem og tilbage et par gang og go! Jeg syr ca 2 mm fra kanten.
Når du har syet en hel runde og når frem til dit begyndelsessted kan du gøre 2 forskellige ting: Du kan enten løfte trykfoden og sy ca 5-6 sting ned langs siden for at gøre klar til en runde mere eller du kan sy i en blød bue ned til næste omgang uden at løfte trykfoden. Prøv dig frem og se, hvad du bedst kan lide. På bagsiden skal din smock se sådan her ud efter 2 omgange. Som du kan se, er det vigtigt, at omgang numero duo får fat i dit ombuk. Ellers vil det komme til at folde sig op over kanten og sidde og stritte åndssvagt.

Hvis du er nået hertil nu, vil jeg vædde med du tænker: 'Sådan noget crap! Det trækker sig jo slet ikke nok sammen! Jeg kommer aldrig i livet til at kunne holde denne top oppe. Lis er dååm!'

Fortvivl ej!

De første 2 omgang har du syet i dobbelt lag stof og bare vent til 3. omgang - så vil du smile igen og tænke 'Hey! Jeg er da stjernen til det her! Jeg blir drønsmart! Lis er skidesød!'

Nu begynder din smock at se sådan her ud.

Når du har syet nok omgange til at smocken dækker dit bryst, så hæfter du frem og tilbage nogle gange, klipper tråd og elastik over og med ekstra længde på, for nu skal du hæfte. Træd nålen med tråden, stik den igennem stoffet lige ved hæftningen og bind knuder sammen med elastikken.

Et voilá! Du har syet en smocktop! Klap dig selv på skulderen og fortæl mig, hvordan det gik med at bruge denne tutorial. Du kan sy stropper på eller lade være. Du kan sy elastik i en løbegang forneden og få en mere ballonagtig effekt. I tungt stof vil det falde flot og har du som jeg lidt skavanker efter at have båret børn i maven, så er det det perfekte snit til at skjule den der bløde mave, der ikke reagerer på direkte ordrer fra musklerne om at trække sig sammen.

Jeg håber det kunne bruges og jeg vil rigtig gerne høre kommentarer til min tutorial. Har du spørgsmål, hvis noget er uklart, så er de også meget velkomne og gerne her under kommentarer, så alle kan få glæde af uddybelserne:-)

God søndag til alle!

42 kommentarer:

  1. Du ER bare skidesød, Lis!
    Jeg kender godt teknikken, som er rigtig god på de lidt ældre symaskinemodeller!
    Jeg har - desværre - købt en ny maskine hvor undertråden bliver lagt ned i maskinen, og derfor er der ikke plads til den lidt kraftigere undertråd...
    Tror bare jeg må igang med den trælse udgave, hvor jeg skal sy elastikken fast med en seperat søm, damn!

    Nå - men du er en heltinde! Tak for det, og god søndag!
    Kh Trine

    SvarSlet
  2. Lis, du er en perle!
    Selv jeg, der nok er bedst til at sy lige ud,(dvs. sengetøj og puder...)tænker at jeg vil kunne finde ud af det her. Tak skal du have!

    SvarSlet
  3. Hej Lis
    Tusind tak. Jeg syer selv på en Pfaff af nogenlunde samme årgang og det går som smurt. Kan bare ikke holde mig 2 mm fra kanten, så jeg syer første runde i enkeltlag og bukker derefter om og presser det. Nu skal min datter også have en masse buksedragter. Håber det bliver en varm sommer...

    Kh Mette

    SvarSlet
  4. Trine: Har du prøvet? For jeg tænker bare, at undertråd og overtråd vel mødes samme sted på alle maskiner? Min mor har sådan en maskine som dig og jeg har ikke haft lejlighed til at prøve teknikken på den.
    For den anden metode er ganske rigtigt lidt mere kedelig at sy og bliver også lige knap så pænt, synes jeg.
    Men tak for udnævnelsen til heltinde:)
    Rigtig god søndag til dig også - håber I har fået styr på både barbiesko og legomænd;)
    ----------
    Vindpige: Det var så lidt! Hvis du kan sy lige ud, kan du også sy en top, for du skal kun kunne...sy lige ud! Nemt, ikke?
    ----------
    Mette: Det er nemlig bare de bedste Pfaffmaskiner! Ikke kønne, men helt fantastiske.
    Jeg har fået at vide af min forhandler, at jeg aldrig må sælge den, da Pfaff er blevet solgt (til hvem ved jeg ikke) og at de mekaniske dele ikke længere fremstilles i metal, mange af dem er erstattet af plastic. Det giver jo en billigere, men meget mindre stabil maskine.
    Jeg kender godt din teknik også. Den giver en mere tæt første omgang, til gengæld skal man have strygebrættet frem.
    God fornøjelse med buksedragterne.
    Sommeren BLIR varm! Basta.

    SvarSlet
  5. Hejsa,
    Hvor pudsigt - jeg har netop i dag syet min første smock! Har længe tænkt, at det var besværligt og svært, men hey - det er skide nemt!! Min maskine (læs: min mors!) er en nyere uden spolehus, og jeg har bare lagt spolen med elastik ned i maskinen og syet - ingen problemer. Min datter kommer til at vælte i tøj med smock, for når man først er begyndt, kan man næsten ikke stoppe igen.. -Kender du det? :-)

    God aften.
    Kh Stine

    SvarSlet
  6. Den ser supergod ud din tutorial. Jeg har både en gammel og en ny maskine, så en af dem kan sikkert hjælpe mig med at afprøve din smock guide snarest muligt.

    Så kan børnebukser vente, nu skal morsan have ny maveskimmende top!

    SvarSlet
  7. Nej, hvor er du god! En dejlig, og (indtil videre) let forståelig tutorial, med hephep undervejs - lige min stil! Ja, nu har jeg jo ikke forsøgt mig endnu - det kan være, at jeg vender tilbage... ;) Fedt! Jeg er i øvrigt lykkelig ejer af en få år gammel Pfaff 2027, som jeg bare er enormt glad for! :)

    SvarSlet
  8. Jeg skal i hvertfald helt klart prøve nu, efter at ha' krøbet udenom i alt for mange år.. Tak..Du fik det ihvertfald til at lyde nemt.. S..

    SvarSlet
  9. Stine: Om jeg kender det? Jo, dét tror jeg nok jeg gør;) - Jeg burde faktisk have lavet den tutorial med en advarsel, for man bliver fuldstændig bidt af det! Pludselig ser man smockmuligheder overalt!
    Fedt at høre, at man også kan på en af de der nymodens maskiner;)
    --------
    Mette: Ja du må i gang:) Hvis du prøver på begge maskiner, hører jeg gerne om dine erfaringer med det.
    --------
    Astrid: Jeg kender ikke alle Pfaff maskinerne, men jeg er sikker på din også er god. At dømme ud fra dine kreationer syr den stabilt;)
    Hvis du afprøver min tutorial er du velkommen tilbage med mkommentarer.
    ------
    Frk. Madsen: Ja, op på hesten med dig og ud over smockstepperne! Jeg har også altid selv fået at vide, at nejnejnejnejnej dét kan man ikke på en almindelig maskine. OG det er aaaalt for svært at rulle elastikken ensartet op på spolen.
    Så derfor tænkte jeg: Ha! Det skal 'de' sgu ikke bestemme! Nu prøver jeg bare et eller andet. Og det fungerer perfekt! Glædelig syning til dig:)

    SvarSlet
  10. iben macdonald larsen21. jan. 2009 kl. 10.16

    Hej skønneste Lis
    Det var dog en fabelagtig tutorial du har lavet (måske du skulle overveje at udgive en bog med fotos og den herlige tekst der gør at man det ene øjeblik sidder med koncentreret panderynken og det næste øjeblik kommer til at hamre i pcen af grin. Min datter på 9½ ønsker sig brændende en buksedragt i slit med den sorte med prikker du har syet, bare skal hendes være i noget smuuuukt stof indkøbt i Thailand. Nu ved jeg hvordan toppen syes, så nu mangler jeg bare et mønster til buksedragten. Har søgt i Onions for de er så nemt tilgængelige for een med mine evner, men der var ingen buksedragt i str 134. Ved du mon hvor jeg kan finde et mønster, eller bruger du måske slet ikke pre-fabrikerede mønstre?

    Tak for en skøn blog, som jeg elsker at have fundet
    Iben

    SvarSlet
  11. Hej Iben og velkommen til:)
    Jeg laver mine egne mønstre og må indrømme, men prøver da også de præfabrikerede af en gang imellem. Jeg må dog inrømme, at jeg ingen erfaring med buksemønstre fra Onion. Men selvom de ikke har et buksedragtmønster skal det da ikke afholde dig fra at bruge deres mønstre som udgangspunkt! Hvis du finder et godt buksemønster, så forlænger du bare fra taljen og op til under armen i den størrelse du skal bruge. Bingo! Du har dit eget buksedragtmønster:) Easy-peasy!

    Hvis du forsøger dig, så er du meget velkommen til at konsultere mig her, hvis det driller undervejs.

    SvarSlet
  12. Hehe, sikken ordene springr rundt på tilfældige pladser- håber du forstår helheden i mit svar, Iben.

    SvarSlet
  13. Hej Lis, jeg har i ny og næ tjekket dit tøj og elsker dine små detaljer på dit børnetøj. Jeg syr meget selv og vil kaste mig ud i en smockdragt... så lige et spørgsmål ud fra den fabelagtige beskrivelse og fremgangsmåde... - hvis man har en god buksemodel til et barn - lægger du så yderligere bredde på eller bevarer du omkredsen? Du lægger jo ekstra til toppen i beskrivelsen? altså hvis jeg har en god posebuksmodel, så er det vel passende...? ej kan du hitte ud af min snak? Jeg har vist ammehjerne :-) Vh Christina

    SvarSlet
  14. Lis - du er en engel!!!
    Jeg er vild med dine kreationer - og har lige fået en bukserdragt til lillepigen. Den er så skøn, så skøn. Jeg elsker også smock, men har altid lavet de "klodsede og besværlige" med elasik. Nu har jeg siddet flere gange med buksedraget fra dig i hænderne og prøvet at aflure hvordan du gør - og er næsten kommet i mål.... Og så... skriver du lige her, præcis hvordan jeg skal gøre!
    Uhh... jeg glæder mig allerede... elsker at sy og elsker smock... lillepigen kommer til at drukne i smockbuksedragter og -toppe til sommer :o)

    Tak, tak, tak :o)

    KH Maj-Brit

    SvarSlet
  15. Christina: Jeg læger ca. 4 cm ekstra til i selve kroppen, altså styket om mave og bryst i en str 98.
    Men det er jo i mit mønster og selvom bukserne poser er det ikke sikkert de poser lige så meget som dine. Du kan jo starte med at prøve at sy et par i lagenlærred - det koster jo kun ca 25-30 kroner for en meter. Bliver det tosset, kan man jo altid klippe af og sætte en kontrastkant på og så få et par almindelig bukser i stedet for. Men ellers vil jeg sige, at du bare skal kaste dig ud i det. DE bedste ting opstår ved trial & error - i hvert fald for mit vedkommende;)
    Jeg har hørt/læst/kvart-opfattet, at ammehjerne kan vare op til 2 år efter endt amning. Sgu da rimelig heldigt, at man kan bruge den SÅ længe, den undskyldning!;)
    -------
    Maj-Brit: Det var da et heldigt sammentræf:) Ja, så r det bare igang! Dn pige skal ha så meget smock, at hun brækker sig (næsten).

    SvarSlet
  16. Hej Lis, tak for svar... jeg har allerede klippet ud til dragt, altså minus ekstra i siderne, så jeg er lidt spændt på resultatet... min store datter en bette om livet, så håber på godt resultat...
    Ang, min ammehjerne, -ind i mellem er jeg noget usammenhængende at konversere med, så min kæreste ind i mellem ryster opgivende på hovedet. Tror ikke jeg vil fortælle ham om de forestående 2 år..
    Kh. Christina.

    P.S hvis det går helt galt for os der famler os frem, kunne du da overveje at holde en smock work-shop.

    SvarSlet
  17. Kære Lis
    En af dine gode veninder har en veninde. Veninde nr. 2 er kollega til mig. Da jeg stod her og "øffede" i begyndelsen af ugen om: "det der smock er sgu da noget l.rt at sy", sagde min kollega straks med sin søde svenske accent "Karlssons Kludeskab".
    Og se, underet er sket. Jeg har (efter dine anvisninger)syet smock i min 13-årige datters tullebukser. Hurra for Lis og Karlssons Kludeskab - og ja, der var et kort øjeblik, hvor jeg tænkte "Lis er dååm", men det gør jeg ikke mere. Kh Jytte

    SvarSlet
  18. Hej Lis.

    Selv om jeg nu har syet smock i evigheder er jeg nu stødt ind i et irriterende problem som jeg ikke synes jeg har haft før.
    Har du oplevet at stoffet forskyder sig en smule bagtil når du syet anden omgang smock så det nærmest ser ud som om dragten er skæv?
    Forstår du hvad jeg mener?
    Hilsen Jeannet

    SvarSlet
  19. Hey! Jeg er da stjernen til det her! Asta bli´r skidesmart. Lis er søøøøøød! ;-)

    Ældstedatteren skal til sit livs første dansegalla på lørdag, og selvom der ikke er meget Liberty over stoffet står jeg nu med mit livs første færdige smock. Ever! :-)

    Tusind tak for den meget udførlige tutorial, Lis. Jeg var aldrig kommet heldskindet igennem det uden dig :-)

    SvarSlet
  20. Sorry! HELskindet, skulle der stå :-D

    SvarSlet
  21. Hvilken elastik tråd er det man skal bruge, altså hvilken tykkelse har sådan en?

    SvarSlet
  22. Uha, uha, jeg har da slet ikke set alle disse kommentarer. Men min computer har altså heller ikke været samarbejdsvillig i ufatteligt lang tid.

    Jytte: Jeg er glad for, at vi i fællesskab kunne gøer din datters bukser fine:) Og glad for du ikke blev ved at tænke jeg var dååm - men jeg sagde det jo;)
    -----------
    Jeannet: nej, det har jeg ikke. Håber du har fået styr på det. Ellers skriv igen:)
    -----------
    Kirsten: Helskindet/heldskindet...er det egentlig ikke lidt det samme:)
    -----------
    Anonym: Hvis du spørger efter elastiktråd til smock i en hvilken som helst stofforretning og de ikke ved, hvad du taler om, så må du prygle dem med målekæppen! Det er bare helt almindelig tynd elastiktråd. Den er vel en 3/4 milimeter eller der i omegnen:)

    SvarSlet
  23. Hej Lis

    Nu har jeg lige syet en top til mig selv efter din tutorial - det virker jo perfekt! Jeg har lavet den i teststof, så det er sådan en, der er lidt vild i farverne, men smocken virker som den skal, og jeg havde faktisk ikke andre problemer, end at elastiktråden slap op 2/3-dele inde i smockningen (findes det ord?)... Men så hæftede jeg lidt henover det tidligere med den nye tråd, og så gik det også! Tusinde tak for super vejledning! Lis er skidesød! :) P.S. Hvor langt ligger dine rækker fra hinanden? Bare nysgerrig...

    SvarSlet
  24. Så gjorde jeg det!!! Syede min første smock kjole til lillepigen.... og selvom jeg var lidt hurtig i det og glemte nogle af dine god råd Lis, så lykkedes det meget godt (lavede den alllt for bred til at starte med, så det var lige før jeg selv kunne passe den!)... nu er jeg startet og det ender nok med et mindre bjerg af smock nederdele, bukser, buksedragter, kjoler, toppe.... :o)

    SvarSlet
  25. Er det er da godt nok let at forstå, det glæder jeg mig til at komme i gang med. Er ved at sy en buksedragt til min datter på 20 mdr. Det jeg lige vil spørge om, inden jeg går i gang er, hvor mange cm. der skal være mellem hver runde? Skal der ikke være kortere mellem runderne i en dragt til sådan en lille en ifht. en dragt til en voksen, eller er det det samme? På forhånd tak for svar :o)

    SvarSlet
  26. Ih det er da ikke mindre end en FANTASTISK vejledning du har lavet her :o) Jeg har simpelt hen lært at sy smock ved at læse den weeeee :o)Tusind tak for hjælpen Lis.

    Mvh Heidi.

    SvarSlet
  27. Astrid: Uh, ja, det der med at elastiktråden pludselig slipper op er en tålmodighedstester af karat! Efter mange forsøg er jeg nu kommet frem til, at den metode du nævner eller en, hvor man piller lidt lidt op og binder elastiktråden sammen med den næste er de to resultater, der falder pænest ud. Men det er sgu stadig træls, når man pludselig kun syr med overtråd!
    --------
    Majbrit: Tillykke med smockdebuten:) Og du har helt ret: man bliver afhængig og kan se smockmuligheder alle vegne lige pludselig:)
    ---------
    Louise: Afstanden mellem runderne er helt valgfrie og afgøres vel i virkeligheden mest af hvor meget tålmodighed man har. jo mindre afstand, jo flere omgange. Min afstand er ca 1-1½ cm alt efter hvad jeg synes, der passer bedst til stoffet.
    --------
    Heidi: Det er jeg rigtig glad for at høre:) Det er skønt, når ens erfaringer kan bruges af andre. Hvis du hænger på på bloggen, så giver jeg snart nogle haremsbuksefifs:)

    SvarSlet
  28. hold da op det virker jo helt ligetil. jeg tror jeg skal se om det ikke kan blive til en fed kjole til sommer. :) så skal jeg nok love at vende tilbage med resultatet eller det der nu kommer ud af det.
    glæder mig i hvert fald til at prøve det af.

    Kh Sara

    SvarSlet
  29. Det ER piece of cake, Sara:)

    Det eneste virkeligt vigtige er, at din symaskines undertråd kan indstilles manuelt. Da jeg skrev guiden vidste jeg ikke, at dette kunne være et problem. Jeg har nemlig et gammelt tærskeværk fra midtfirserne:)

    Du skal være hjerteligt velkommen til at vende tilbage med kommentarer, når du har afprøvet guiden:)

    Ha en dejlig påske!

    Kh, Lis

    SvarSlet
  30. Wow! Der er stadig gang i snakken hér, kan jeg se...

    Altså kan vi konstatere at smock ALTID er gangbart! Fuck damebladene - vi laver sgu da bare vores egen megatrend, gør vi!

    Forza den rynkede revolution!

    SvarSlet
  31. Ja, det er der da, Trine:)

    Smock er kommet for at blive. Punktum.

    -Og det der kampråb holder vi fast i til vi segner. Det vil også klæde os, når vi bliver pensionister. Både smock og kampgejst;)

    SvarSlet
  32. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  33. Nu spørger jeg måske dumt, men jeg er totalt nybegynder indenfor syningens fagre verden. Hvordan ved jeg om jeg kan indstille min symaskine med undertråden manuelt?

    SvarSlet
  34. hi hi, din beskrivelse gør mig i godt humør midt i alt det regnvejr.

    SvarSlet
  35. Hej Lis.
    Gad vide om du stadig får updates på indlæg på gl. blog... Men altså, du får hele æren, for det lykkedes mig efter dine anvisninger her at lave den fineste buksedragt til Rosa med smock. Hvor er det dog bare nemt. Dog går jeg lidt i panik, når der ikke er mere elastik på spolen og den sidste rækker lissom løsner sig igen, inden jeg får den fæstnet. Øvelse må det være. Tak !:o)

    SvarSlet
  36. Hey!! Hende der Lis er da skide sød! :oD Jeg kan sy smock! :oD

    TAK Lis!

    SvarSlet
  37. Hej Lis

    Jeg ville sy noget smock, men vejledningerne var mildest talt ikke enige, snarere helt igennem uenige om hvordan man skulle gøre. Tænkte at jeg hellere måtte tilmelde mig Stof og Stils kursus i smocksyning, men ville dog lige prøve mig frem først. Faldt ved et tilfælde (og held) over din blog, og da din vejledning var så ualmindelig tilgængelig og symaskinen identisk med min egen, gik jeg i gang - og det blev ren succes.

    ps
    Det er nu også en god symaskine!

    Kirsten

    SvarSlet
  38. sikken en god vejledning ... skal i stog og stil imorgen og shoppe og mon ikke der skal elastik i lange baner i vognen for du har da gjort det forståligt ... tak for en fantastisk blog i øvrigt

    SvarSlet
  39. Hejsa
    Det er virkelig nogle super fede ting du laver. Er helt misundelig. Jeg har ikke syet siden folkeskolen, men vil gerne i gang. Vil vildt gerne lære at lave smock, og efter at have læst din guide vil jeg kaste mig ud i det!Tusind tak for inspiration og guiden - Lis er søøøøød!!
    God søndag :-)

    Kh Line

    SvarSlet
  40. Hej Lis

    Jeg har aldrig brugt min symanskine, men du fik det til at lyde så nemt at lave haremsbukser, så jeg måtte bare igang.
    Bukserne er også syet, som sådan, for nu mangler jeg smock stykket, og jeg er ved at blive rød i hovedet, fordi jeg ikke kan finde ud af det.
    Ikke pga din forklaring, men fordi jeg bare er ude af stand til at tænke logisk foran en symaskine.
    F.eks startede jeg med at sy bukserne sammen med den forkerte side ud af.. Smarte mig, hehe.

    Men jeg kan slet ikke finde ud af, hvordan jeg skal starte, for hvis jeg starter, som jeg læser, at du beskriver det, så får jeg den der grimme kant, du snakker om, men jeg kan bare ikke se, hvordan jeg undgår den.
    Jeg aner ikke, hvad overlocke er, og ved ikke, om min maskine kan det, så synes det er mega svært :(

    SvarSlet
  41. Tak for en skøn diy - jeg har tilladt mig at linke til dig på min blog - håber det er ok. /Sabine

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...